Web Analytics

Ben Jij het Type Endomorf, Ectomorf of Mesomorf?

Het menselijk lichaam komt in vele vormen en maten. Jouw lichaamsbouw heeft invloed op hoe je eruitziet en op je sportprestaties. Over het algemeen kunnen we mensen verdelen in endomorf, ectomorf en mesomorf en combinaties daarvan.

Als je je bewust bent van welk type lichaam jij hebt, kun je deze kennis inzetten bij het verbeteren van je sportprestaties. Het ene type komt bijvoorbeeld sneller aan en het andere verliest sneller gewicht. In dit artikel lees je alles over wat endomorf, ectomorf en mesomorf is, welk type lichaamsbouw jij hebt en hoe je je sportprestaties kunt optimaliseren.

Somatotypen

De drie lichaamstypen, endomorf, ectomorf en mesomorf, behoren tot de zogenaamde somatotypen. Dit zijn lichaamstypen die ontwikkeld zijn door een Amerikaanse psycholoog in de jaren ’40 van de vorige eeuw. Endomorf, ectomorf en mesomorf zijn de drie basistypen. De meeste mensen zijn een combinatie van deze lichaamstypen.

Vaak wordt ook de Engelse spelling voor deze somatypen gebruikt, dus: endomorph, ectomorph en mesomorph. Dit betekent natuurlijk gewoon hetzelfde.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om binnen korte tijd gespierd te worden, bekijk je het Gespierde God ebook.

Ectomorf, mesomorf of endomorf: wat ben ik?

Voor het bepalen tot welk somatotype jij behoort, bestaat geen berekening. Wel is er een soort classificatiesysteem voor de combinatie van de drie somatotypen. In het volgende deel van dit artikel lees je alles over de drie lichaamstypes. Wat kun je hiermee? Bepalen wat jouw combinatie is!

Houd bij het lezen van dit artikel in gedachten dat je jezelf een cijfer moet geven op basis van wat je leest over de lichaamstypes. Geef jezelf een cijfer tussen de 1 en 7 bij elk lichaamstype. Een 1 betekent dat de beschrijving van dit somatotype niet bij jou past, een 7 betekent dat de beschrijving heel goed bij jou past.

Als je dit het gedaan, krijg je een combinatie, bijvoorbeeld 137. Dit betekent dat jij met name endomorf bent, met kenmerken van mesomorf.

Ectomorf

Een ectomorf persoon wordt gekenmerkt door een lang en slank lichaam. Deze mensen komen meestal niet snel aan, doordat ze een snelle spijsvertering hebben. Hieronder alle kenmerken van een ectomorf persoon op een rijtje:

  • Mensen met het lichaamstype ectomorf hebben doorgaans een dun gezicht.
  • Een ectomorf iemand heeft weinig lichaamsvet en een droge spiermassa.
  • Een ectomorf heeft dunnere gewrichten. Dit is vaak het meest duidelijk bij de enkels en polsen.
  • Dunne armen en dunne benen zijn kenmerkend voor een ectomorf.
  • Ook de heupen en schouders van een ectomorf zijn niet breed.
  • De borstomtrek en taille zijn smal bij een ectomorf.

Atletische vaardigheden van een ectomorf

Een ectomorf is van nature goed in sporten als marathonlopen. Door de lange, gestroomlijnde bouw kan een ectomorf goed lange afstanden afleggen, mits hij of zij fit is. Dit is echter niet de manier waarop je het best spiermassa kunt aanmaken. Dit doe je door veel eten en zwaar trainen.

Bodybuilding voor een ectomorf

Als ectomorf heb je vaak moeite met het kweken van spiermassa. Bodybuilding kan dus een flinke uitdaging zijn voor een ectomorf. Het is daarom belangrijk dat je de juiste verhouding tussen voeding, cardio en krachttraining weet te vinden.

Voeding bij bodybuilding voor een ectomorf

Om aan te komen moet jij als ectomorf veel eten. Omdat je een snelwerkend metabolisme hebt, moet je veel koolhydraten eten.

“Wil je aankomen? Dan zijn koolhydraten voor jou dé belangrijkste voedingsstoffen.”

Voor optimale resultaten moet je daarom meer koolhydraten eten dan je eigenlijk wil. Het slimste is dan ook om je maaltijden over de dag te verdelen. Als je alles in één keer eet, krijg je waarschijnlijk alleen maar buikpijn. Zeker na het sporten moet je zorgen voor een calorierijke maaltijd.

Training bij bodybuilding voor een ectomorf

Als ectomorf is cardio niet de beste manier om massa te creëren. Je wilt juist zware krachttraining met weinig repetities doen, zodat je minder calorieën verbrandt en wél je spieren traint. Doe bijvoorbeeld 10 minuutjes cardio als warming-up. Vervolg je training met zware oefeningen zoals deadlifts, squats en bankdrukken. Doe hier bijvoorbeeld 3 sets van 6 tot 8 repetities van. Neem tussen elke set een pauze van een paar minuten zodat je spieren zich weer kunnen herstellen.

Mesomorf

Mensen met het lichaamstype mesomorf zijn doorgaans het meest geschikt voor bodybuilding. De mesomorf zit tussen het type ectomorf en endomorf in en komt dus makkelijk aan, maar verliest ook snel lichaamsvet. De kenmerken van een mesomorf zijn:

  • Een groter hoofd dan een ectomorf.
  • Een mesomorf heeft brede schouders en een volle borst, maar een smallere tailleomtrek.
  • Mesomorfe personen zijn over het algemeen van nature gespierd en hebben weinig lichaamsvet.

Atletische vaardigheden van een mesomorf

Mensen met het lichaamstype mesomorf zijn over het algemeen de meest atletische mensen. Ze hebben het geluk relatief weinig moeite te hoeven doen om spiermassa te kweken zonder in vet aan te komen. Je ziet mesomorfen mensen daarom in verschillende sporten. Een mesomorf is vaak uiterst geschikt voor bodybuilding.

Bodybuilding voor een mesomorf

Als mesomorf is bodybuilding bijna een natuurlijke gave. Dit betekent echter niet dat je innerlijke Arnold Schwarzenegger zonder moeite naar boven komt. Ook jij moet dingen doen om zoveel mogelijk uit je training te halen. Je kunt als mesomorf het beste afwisselen tussen bulkfases en cutfases.

Voeding bij bodybuilding voor een mesomorf

Als mesomorf moet jij een goed gebalanceerd dieet volgen. Je wilt de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten eten. Je kunt het beste de dag beginnen met koolhydraten als brandstof voor de rest van de dag. Je kunt daarna bijvoorbeeld voor de lunch je eiwitten innemen en bij het avondeten vette vis eten.

Tijdens je bulkfases moet je vooral meer koolhydraten en meer vetten eten. Tijdens je cutfases kun je beter niet teveel koolhydraten uit je dieet verwijderen. Laat met name de vetten liggen, zodat je overtollig vet verliest maar je spiermassa behoudt.

Training bij bodybuilding voor een mesomorf

Als mesomorf zijn er vier punten belangrijk voor optimale sportprestaties. Ten eerste wil je zoals gezegd bulken en cutten afwisselen.

Ten tweede is het goed om gemiddelde tot zware gewichten te gebruiken, met 3 sets van 8 tot 12 reps. Je moet de pauzes tussen de sets door kort houden.

Ten derde is cardio belangrijk. De cardio kan het beste in high intensity interval trainingsvorm gedaan worden. Bijvoorbeeld hardlopen met korte sprintsessies afgewisseld met rustig hardlopen.

Bovendien is het belangrijk om je trainingsschema om de paar weken te veranderen. Als mesomorf raakt jouw lichaam snel gewend aan vormen van krachtinspanning. Door de volgorde van de oefeningen, de soorten oefeningen of je hele trainingsschema te veranderen, haal jij meer uit je bodybuildingssessies.

Endomorf

De endomorf is de breedst gebouwde onder mensen. Door het trage metabolisme komt de endomorf snel aan, zowel in spiermassa als in vet. De endomorf heeft daarom ook moeite met afvallen. Over het algemeen kun je een endomorf herkennen aan:

  • Brede heupen met smalle schouders.
  • Endomorfen hebben vaak relatief smalle enkels en polsen, maar wel een brede botstructuur.
  • Relatief veel vet verspreid over het lichaam.

Atletische vaardigheden van een endomorf

Mensen van het type endomorf zijn de echte krachtpatsers. Veel boksers, worstelaars en gewichtsheffers vallen onder dit lichaamstype. Als endomorf groeien jouw spieren namelijk ontzettend snel. Het probleem is dat ook je vetweefsel snel groeit. Het is dus moeilijker om een droge spiermassa te vergaren.

Bodybuilding voor een endomorf

Als endomorf ben je vaak enorm sterk. Je zou jezelf kunnen vergelijken met een neushoorn of een olifant, of om het iets menselijker te maken de Hulk. Je kunt van nature zwaarder liften dan een ectomorf of mesomorf en dat maakt dat je spieren nog sneller groeien. Helaas heb je ook een enorme eetlust en worden overbodige voedingsstoffen snel omgezet in vetweefsel.

Voeding bij bodybuilding voor een endomorf

De endomorf komt snel aan, maar niet alleen in spieren. Endomorfen hebben doorgaans een hoog vetpercentage. Daarom moeten zij om een mooi afgetraind lichaam te krijgen goed op hun dieet letten.

“Als endomorf moet je niet bang zijn om veel te eten. Het belangrijkste is dat je weet wat je eet.”

Het is belangrijk om gezond te eten. Dat betekent niet dat je alleen maar salades hoeft te eten. In tegendeel, koolhydraten en gezonde vetten zijn erg belangrijk voor het opbouwen van een goede spiermassa. Dit geldt ook voor mensen van het type endomorf. Probeer wel om suikers en ongezonde vetten te vermijden.

Eén van de belangrijkste dingen die je als endomorf moet weten over voeding, is wanneer je moet eten. Als endomorf worden voedingsstoffen die niet direct benut snel omgezet in vetweefsel. Daarom is het slim om voor je sportsessies en vlak na je sportsessies te eten. Eet vooral niet voor het slapengaan. ’s Nachts verbruik je minder voedingsstoffen, dus dan wordt het omgezet in vet.

Training bij bodybuilding voor een endomorf

In essentie verschilt het trainingsprogramma van een endomorf niet heel veel van het trainingsprogramma van een mesomorf. Ook jij wilt als endomorf afwisselen tussen bulken en cutten. Bovendien moet een endomorf zich ook richten op zware oefeningen.

Toch zijn er wel een aantal belangrijke verschillen. Het grootste verschil is dat jij als endomorf minder rust nodig hebt. Je spieren herstellen zich namelijk sneller. Je kunt gerust vier à vijf keer per week naar de sportschool gaan. In de sportschool kun je bovendien intensiever trainen. Neem minder rust tussen je sets. Op deze manier daag je je lichaam meer uit en verbrand je ook nog eens meer vet.

Daarnaast moet jij als endomorf meer cardio doen om je vetpercentage op peil te houden. Je kunt bijvoorbeeld een paar keer per week hardlopen of een heel stuk gaan fietsen.

Kan je somatotype veranderen?

Is het mogelijk dat je in een paar jaar tijd van ectomorf tot endomorf transformeert? Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig. Je lichaamsbouw wordt namelijk door twee factoren beïnvloed: je genotype en je fenotype. Je genotype is aangeboren, je fenotype wordt gevormd door je omgeving, eetgewoontes en alle andere dingen die invloed hebben op hoe jij eruit ziet.

Jouw lichaamsbouw op basis van je genotype kan niet veranderen. De kans dat jij als endomorf een ectomorf wordt is dus ongeveer nul. Toch zijn er wel ectomorfen die meer lijken op een endomorf, of mesomorfen die zo slank zijn dat ze meer op een ectomorf lijken.

De vraag is dus: nature of nurture? Als we kijken naar de andere kenmerken van de drie somatotypen (heupomtrek, snelle of langzame spiergroei, moeilijk of makkelijk afvallen) is het makkelijker om te onderscheiden welk type jij bent.

Deze kenmerken kun je niet veranderen. Ook al ben jij slanker dan een gemiddelde ectomorf, als mesomorf zul jij waarschijnlijk toch sneller spieren kweken. Ook zal een ectomorf met overgewicht sneller afvallen dan een endomorf met overgewicht.

Het optimale uit jouw somatotype halen: stel realistische doelen

De belangrijkste reden om te weten welk somatotype jij bent, is dat dit je helpt om realistische doelen te stellen voor jezelf. Als bodybuilder weet jij natuurlijk allang dat het kweken van een perfect lichaam heel lang duurt en heel veel werk is. Dit proces kan versneld worden als je weet waar jouw sterke en zwakke punten liggen.

Bovendien moet je je er ook bewust van zijn wat het optimale is dat jij kunt bereiken. Een endomorf zal niet snel de driehoekige lichaamsbouw van een mesomorf hebben, en een ectomorf kan alleen maar dromen van een superbreed lichaam.

Stel daarom realistische doelen met de kennis die je hebt vergaard tijdens het lezen van dit artikel. Als ectomorf moet je vooral aan je kracht en uithoudingsvermogen werken om het optimale uit jezelf te halen. De grootte van je spieren moet voor jou niet nummer 1 zijn.

Als mesomorf kun je je goed focussen op je looks. Je hebt een goede controle over je spiergroei en vetpercentage.

Als endomorf kun je ontzettend sterk worden. Je moet alleen niet verwachten dat je een droge spiermassa kan krijgen zoals een mesomorf of ectomorf dat kan.

Wil jij meer weten over hoe je je optimale fitheid bereikt? Lees alle andere artikelen op onze website. Je leest hier alles over lichaamsbouw, bodybuilding, supplementen en andere dingen die jou helpen bij het optimaliseren van je sportprestaties!

Word Een Gespierde God Binnen 8 Weken

Ik heb een revolutionaire methode ontwikkeld die zorgt voor:

  • Explosieve spiergroei
  • Het drastisch verlagen van je vetpercentage
  • Zeer snel resultaat

Klik op de link hieronder krijg het lichaam dat je altijd al had willen hebben:

Gespierde God Risicovrij Uitproberen

Glenn Goossens

Hey, ik ben Glenn Goossens, gecertificeerd voedingsexpert en personal trainer. In de afgelopen jaren heb ik ruim 100 mannen individueel begeleid naar het afgetrainde lichaam van hun dromen. Op deze website laat ik zien hoe iedere man binnen de kortste keren een goddelijk gespierd lichaam kan krijgen.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *