Web Analytics

Zo ‘Dans’ Je Jezelf Fit Met Aerobics! Waarom Aerobics zo Populair is

Alleen sporten kan fijn zijn, maar soms is er niks mooier dan met een hele groep tegelijk te trainen. Ten eerste is dit op het sociale vlak erg leuk en verder zul je je vaak nog meer inspannen omdat anderen om je heen je aansporen.

Wanneer je wel eens naar de sportschool bent gegaan moet het je vast wel eens zijn opgevallen, grote groepen die met zijn allen op muziek bewegen. Het ziet er soms erg gezellig uit, maar vergis je niet, want er wordt wel degelijk ook flink wat afgezweten.

Voor de mensen die niet door hebben waar ik het over heb, ik heb het natuurlijk over aerobics. In dit artikel ga ik het hierover hebben en kun je er achter komen waarom het zo populair is.

Geschiedenis van aerobics

Laat ik beginnen bij het begin, dus hoe lang bestaat het al en wie heeft het bedacht?

Aerobics wordt al heel wat jaren gedaan. De naam en oefening zelf zijn ontwikkeld door inspanningsfysioloog Kenneth Cooper en fysiotherapeute Pauline Potss, op dat moment beide werkzaam bij de luchtmacht van de Verenigde Staten.

Cooper, zelf een fanatiek en enthousiast sporter, verbaasde zich over het feit dat sommige mensen met een uitmuntende spierkracht ‘slechte’ prestaties konden leveren op het gebied van lange afstandslopen, zwemmen en fietsen.

Hij begon daarom menselijke prestaties en het vermogen van een persoon om zuurstof te gebruiken te meten. Als gevolg hiervan introduceerde Cooper een oefening om het hart en de longen te versterken.

Om deze oefening bekend te laten worden begon hij de eerste aerobic opleiding in de Verenigde Staten.

De opleiding was niet gelijk een groot succes en het aerobics werd ook pas bij een groter publiek bekend dankzij het boek dat hij schreef en uitbracht in 1968. De naam van dit boek zal je vast niet verbazen, want dat was natuurlijk Aerobics.

Dit boek wat hij in 1968 publiceerde bevatte wetenschappelijke oefenprogramma’s die gedaan kon worden bij het hardlopen, wandelen, zwemmen en fietsen. Het boek kwam op een goed moment uit, want dankzij een toenemende mate van inactiviteit van de bevolking in die jaren nam de behoefte aan meer lichaamsbeweging toe.

Wereldwijd werd het vooral bekend dankzij actrice, politiek activiste en fitnessgoeroe Jane Fonda, want zij bracht in het jaar 1982 video’s uit met daarop aerobic oefeningen.

‘Jane Fonda’s Workout’ schijnt zelfs één van de bestverkochte video’s aller tijden te zijn.

Tot zover de geschiedenis en ga ik verder met het uitleggen wat aerobics precies is en waarom jij het zou kunnen gaan doen.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om binnen korte tijd gespierd te worden, bekijk je het Gespierde God ebook.

 

Wat doe je met aerobics?

Aerobics is een vorm van lichaamsbeweging waarbij ritmische oefeningen gecombineerd worden met rekken en strekken en krachttraining. Het doel ervan is om meerdere elementen van fitness (kracht, flexibiliteit en coördinatie) te verbeteren.

Welke voordelen brengen aerobics oefeningen nu met zich mee, nou ten eerste verbeter je je fitheid aanzienlijk mee als je het regelmatig doet. Je zult er door afvallen omdat je veel vetten en koolhydraten zal verbranden gedurende de les. Dankzij het afvallen en sterkere spieren zal je figuur er ook op vooruit gaan.

Het is natuurlijk ook gewoon erg leuk om samen met anderen in een groep onder leiding van een instructeur op muziek te bewegen, maar je kan het ook solo en zonder muzikale begeleiding doen.

Aerobics: kies je niveau

Een belangrijk doel van aerobics is het voorkomen van ziekte en het promoten van fysieke fitheid, om dit te bereiken voeren beoefenaars verscheidene routines uit bestaande uit een aantal verschillende dansachtige oefeningen.

Veel sportscholen bieden ook een ruim aanbod aan lessen aan, zodat je de mogelijkheid hebt om (afhankelijk van je fitheid) te kiezen met welk niveau of type je mee wilt doen.

Zo heb je bijvoorbeeld de keuze om een high- en/of low impact aerobics les te volgen. Hierbij draait low impact voornamelijk om stappencombinaties en high impact om springcombinaties. Voeg je deze samen, dan zul je zeker gaan zweten.

High impact houdt dus in dat er veel gesprongen moet worden en dit is bij low impact niet het geval. Dit wil echter niet zeggen dat low impact minder intensief is (het kan zelfs intensiever zijn).

Wel is het zo dat low impact lessen waarschijnlijk prettiger voor je zijn wanneer je nog een beginner bent, want je kunt makkelijker rustig aandoen als je dat wenst.

Aerobics: veel variatie

In de loop de jaren zijn er, zoals met veel vormen van lichamelijke beweging, ook verschillende soorten aerobics ontstaan. Deze nieuwe soorten zijn weer ontstaan vanwege trends op het gebied van sportbeleving.

Enkele van deze soorten zijn: bodystyling, interval aerobics, step aerobics, dans aerobics en aqua aerobics.

Het kan zijn dat je snel last krijgt van je enkels, voeten of knieën wanneer je veel beweegt. Aerobics is dan misschien niet de beste optie voor je, maar aqua aerobics (aquarobics) dan juist wel.

Aquarobics is een zeer veilige variant omdat het doen van oefeningen in het water (aqua) je gewrichten veel minder belast. Wel is het zo dat door de weerstand van het water je calorieverbruik 40% hoger is dan bij vergelijkbare oefeningen aan de kant.

De les die je volgt wordt gedaan in heup- tot borstdiep water en vaak worden er hulpmiddelen bij gebruikt zoals hoepels, halters en gewichtjes. Aquarobics heeft de bedoeling om je algehele fitheid te verbeteren, maar het is ook gewoon erg verfrissend en verbetert toch nog de conditie van alle spiergroepen.

In veel sportscholen wordt steppen en aerobics in combinatie aangeboden, omdat ze beide populair zijn. Tijdens het steppen stap je op en af op een op hoogte verstelbaar stepbankje. Het lijkt veel op aerobics en je kunt daarom ook allerlei aerobics oefeningen op de step uitvoeren.

Ben je nog een beginner, of heb je snel last van je knieën of enkels dan kun je het beste de laagst mogelijke step gebruiken, want dit is makkelijker als je het steppen nog niet helemaal onder de knie hebt. Je zult namelijk vermoeid raken en hierdoor neemt je coördinatie af, tevens belast je op een lage step je gewrichten minder.

Word Een Gespierde God Binnen 8 Weken

Glenn heeft een revolutionaire methode ontwikkeld die zorgt voor:

  • Explosieve spiergroei
  • Het drastisch verlagen van je vetpercentage
  • Zeer snel resultaat

Klik op de link hieronder krijg het lichaam dat je altijd al had willen hebben:

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *