Web Analytics

Slanker, Gezonder en Fitter? De Crosstrainer Helpt Je!

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom het zoveel mensen niet lukt om af te vallen of om op gewicht te blijven na het volgen van een dieet? Ik zal je vertellen waarom, het enige wat ze doen is namelijk diëten! Minder eten zonder erbij te bewegen is niet genoeg, je zult dus ook moet sporten!

Goede voeding kan er voor zorgen dat je gewicht gaat verliezen en je je gezondheid verbetert, maar één ding kan gezond eten niet voor elkaar krijgen: het maakt je niet fitter. Dus waarom zou je genoegen nemen met slanker en gezonder als je ook sneller slank, gezonder en fitter kan worden.

Begin eens met cardio op bijvoorbeeld een crosstrainer. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel.

Cardio voor een beter leven

Hoe zou jij het vinden wanneer je meer uithoudingsvermogen, energie en natuurlijke endorfine hebt? Voor de mensen die niet precies weten wat endorfines met je doen, ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zijn ook medeverantwoordelijk voor het ontstaan van een gevoel van geluk of euforie.

Vet kwijt raken is maar de helft van het werk, de andere helft is op je streefgewicht blijven, iets waar de meerderheid van de mensen het meeste moeite mee hebben.

Er is maar één oplossing die tot een goed lichaam leidt volgens experts: actief worden en blijven! Start daarom met cardio training en je leven zal beter worden.

Voordat je begint met cardio moet je weten dat er geen vorm van cardio training is die veel beter is dan de rest. Kies een vorm waarbij je weet dat je er plezier in hebt, want op deze manier houdt je het langer vol.

De bekendste vormen van cardio zijn natuurlijk hardlopen, fietsen, roeien en zwemmen, maar daar ga ik het niet over hebben. In dit artikel ga ik het namelijk hebben over cardio met behulp van een crosstrainer.

Lees dus verder als je meer te weten wilt komen over de crosstrainer, wat is het precies voor apparaat, waarom moet je het gebruiken en waar moet je op letten bij het aanschaffen van één?

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om binnen korte tijd gespierd te worden, bekijk je het Gespierde God ebook.

 

Crosstrainer?

Wat een crosstrainer is? Nou, het is een stationaire machine die je gebruikt om traplopen, lopen, en/of hardlopen te simuleren.

Je kunt een crosstrainer het beste plaatsen als de tussenweg tussen een loopband en een hometrainer. De focus ligt hierbij voornamelijk op de beenspieren en je hartslag.

In het jaar 1995 was het bedrijf Precor verantwoordelijk voor de introductie van de crosstrainer (elliptical trainer of cross-trainer) in de fitnesswereld. Het was op dat moment de eerste machine die je voet net zoals bij het rennen van hak naar teen liet rollen.

Je maakt er gebruik van wanneer je conditie wilt opbouwen en/of vet wilt verbranden. Vrijwel alle spieren van je lichaam worden bij het gebruik van het apparaat aangesproken, maar je belast toch voor het grootste gedeelte je benen en schouders.  De spieren van je romp (rug, zij, buik) gebruik je voornamelijk voor de stabiliteit.

Het apparaat zelf bestaat uit een vliegwiel, waaraan beide kanten een pedaal is bevestigd. Verbonden aan deze pedalen zitten hendels voor je handen, zodat je je armen ook als krachtbron kan gebruiken.

Als gebruiker pak je de hendels vast onder schouderhoogte en trek je en duw je ze heen en weer terwijl je ook met je voeten heen een weer beweegt in een ellipsvormige baan (vandaar dat het apparaat ook wel een elliptical trainer wordt genoemd).

Het vliegwiel zal vervolgens gaan draaien waardoor je als het ware een beweging maakt die je het beste kunt vergelijken met de klassieke diagonale pas van het langlaufen.

Voordelen van een crosstrainer

De crosstrainer biedt je een cardiovasculaire workout die kan variëren van amper intensief tot zeer intensief afhankelijk van de snelheid van de oefening en de weerstand die de gebruiker instelt.

Uit studies is gebleken dat de hoeveelheid calorieën die je verbrandt op een crosstrainer vrijwel gelijk is aan een loopband. Als gebruiker kan je het gevoel hebben dat je je amper inspant, maar toch verbrandt je al snel veel calorieën.

De potentie om vet te verbranden is dus gemiddeld tot hoog, maar het hangt vooral van jezelf af hoeveel je ermee bereikt.

Een ander groot voordeel van een crosstrainer is dat je met deze machine je  gewrichten ontziet waardoor je de kans op blessures verlaagt.

De machine wordt gezien als een ‘low impact’ apparaat omdat het de gebruiker zijn hakken in contact blijven met de pedalen waardoor de je ook je spieren en pezen minder belast.

Voor mensen met blessures is de crosstrainer daarom ook een goed middel om te zorgen dat ze weer  100% fit worden en blijven.

Crosstrainer aanschaffen, waar moet ik op letten?

Het kan zijn dat je al van plan was om een crosstrainer aan te schaffen, maar niet precies weet waar je bij de aanschaf op moet letten. Ik zal je daarom wat informatie geven die jou kun helpen hierbij.

Bij de aanschaf ervan zijn er een paar punten waar je rekening mee dient te houden.

Er zijn drie verschillende soorten crosstrainers op de markt. Het oudste ontwerp is die met achterwielaandrijving, de tweede generatie is met voorwielaandrijving en de laatste variant is die met aandrijving in het midden.

Verder heb je crosstrainers waarmee je alleen een voorwaartse beweging kan maken en modellen waarmee je ook achterwaarts kunt bewegen.

Hoewel de procedure nog wel eens een beetje kan verschillen tussen sommige modellen zijn de meeste toch hetzelfde, ze zorgen ervoor dat je als gebruiker een comfortabele houding aanneemt (rechte rug).

Des te zwaarder het vliegwiel van de crosstrainer is, des te soepeler het sporten erop zal gaan. Tevens heeft een zwaar apparaat het voordeel dat deze stabieler en veiliger is om op te trainen.

Wanneer je een minder goede machine tot je beschikking hebt zal deze voornamelijk afhankelijk zijn van de kracht van je benen. Hierdoor krijg je als het ware het gevoel dat je armen enkel ‘meeliften’ op het werk van je benen.

Bij een betere machine is deze verhouding tussen de hoeveelheid energie die je benen en armen moeten leveren beter verdeelt.

Verschillende crosstrainers zijn ook in staat om vooraf ingestelde programma’s af te werken. Een apparaat met meerdere programma’s zorgt voor een grote variatie aan trainingsmogelijkheden. Zo verandert dan tijdens de oefening bijvoorbeeld automatisch de helling, weerstand en paslengte.

Bij sommige modellen kun je de helling van de pedalen veranderen om deze aan je lichaamsbouw aan te passen of om een andere beweging te produceren.

Zo heb je dus de mogelijkheid om je workout aan te passen aan spiergroepen die jij graag extra wil trainen, zo kun je bijvoorbeeld meer de nadruk op de heupen leggen. Tevens kun je door het aanpassen van de pedalen bijvoorbeeld je knieën en enkels enigszins ontlasten.

Uit een studie van de Universiteit van Idaho (2002) is gebleken dat variatie in de paslengte op de crosstrainer kan zorgen dat meer spiergroepen worden aangepakt. Wanneer je de paslengte vergroot zal je meer calorieën verbranden zonder dat je door hebt dat je meer inspanning levert.

Om deze reden komen er ook meer machines op de markt waarbij je de paslengte kan aanpassen.

Bij veel trainers is een borstband optioneel of wordt deze er bij geleverd. Een borstband is handig om je hartslag in de gaten te houden tijdens je workout. Om het meeste vet te verbranden is het namelijk van belang dat je een hartslag aanhoudt tussen de 55 en 75% van je maximale hartslag.

Je hoeft je dus niet per se tot het maximale in te spannen wanneer je wilt afvallen. Met een simpele berekening kun je zelf een schatting maken wat dat bij jou maximale hartslag is: 220 – leeftijd = maximale hartslag.

Ben je 50 dan zou dat betekenen dat je een maximale hartslag hebt van ongeveer 170 (220 – 30). 55% van 170 = 93,5 en voor 75% is dit 127,5. Iemand van 50 kan dus het best zijn of haar hartslag tussen de 94 en 127 houden wanneer hij/zij vet wil verbranden.

Met de crosstrainer naar buiten

Misschien lijkt de crosstrainer je wel geweldig, maar sport je toch zoals veel andere mensen het liefste buiten wanneer het mooi weer is. Is er dan ook een mogelijkheid om een zelfde soort oefening buiten te doen?

Ja die is er, want je hebt de mogelijkheid om de crosstrainer mee naar buiten te nemen. Ik heb het dan natuurlijk niet over de crosstrainers die je ziet staan in de sportschool, maar over een variant genaamd de ElliptiGO.

De ElliptiGO is een elliptische fiets, waarmee je componenten van hardlopen, fietsen en de crosstrainer combineert. Je maakt dezelfde beweging met je benen op het apparaat als wanneer je op een elliptical trainer staat, maar hebt gewoon te maken met een normaal fietsstuur in plaats van de hendels die je normaal gesproken heen en weer beweegt .

Elliptigo gaat uit van het principe ‘run without impact’ en zorgt ervoor dat blessuregevoelige mensen of mensen die laag belastbaar zijn makkelijk kunnen sporten in de buitenlucht.

Word Een Gespierde God Binnen 8 Weken

Glenn heeft een revolutionaire methode ontwikkeld die zorgt voor:

  • Explosieve spiergroei
  • Het drastisch verlagen van je vetpercentage
  • Zeer snel resultaat

Klik op de link hieronder krijg het lichaam dat je altijd al had willen hebben:

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *