Web Analytics

Jay Cutler – Wie Is Het, Wat At Hij en Hoe Trainde Hij?

Jay Cutler is een ware legende in de wereld van de bodybuilding. Er is dus een grote kans dat je al eens van hem gehoord hebt als je een beetje thuis bent in de bodybuildingwereld. Maar het kan ook dat je nu pas voor het eerst van deze man hoort. Wat ook het geval is, je kunt in elk geval een hoop van Jay leren.

Ben jij benieuwd wie Jay Cutler nou precies is, of wil jij weten wat je kan doen om zijn succes te evenaren? Dan ben je hier in het goede adres! In dit artikel leg ik je niet alleen uit wie deze man is, maar ik zal je ook uitleggen wat het geheim achter zijn dieet was. Daarnaast zal ik je enkele tips van Jay geven om een stuk effectiever te kunnen trainen!

Jay Cutler, wie is het?

Jay Cutler (volledige naam Jason Cutler Sterling) werd geboren op 3 augustus 1973 in Worchester, Massachussets, in de Verenigde Staten. Later zou hij bekend worden als een erg succesvolle professionele bodybuilder. Hij heeft meerdere keren de Mr. Olympia-competitie heeft gewonnen, een erg grote en prestigieuze bodybuildingcompetitie.

Al op jonge leeftijd moest Jay meewerken op de boerderij van zijn ouders, en later werkte hij enige tijd in het betonbedrijf van zijn broer. Op deze manier ontwikkelde hij na verloop van tijd een nogal indrukwekkend lichaam. Dit zou later de basis vormen voor zijn bodybuildingcarrière. Naar eigen zeggen leerde hij hier ook hard werken, wat hem heeft geholpen zijn bodybuildingdoelen te bereiken.

Op zijn achttiende verjaardag begon Jay voor het eerst met bodybuilding, en al binnen een jaar deed hij me aan amateurcompetities. Drie jaar later, in 1996, won hij de zwaargewichtcategorie bij de NPC Nationals. Hij verdiende daarmee zijn professionele status op een leeftijd van 21 jaar. Vier jaar later won hij zijn eerste professionele competitie, de IFBB Night of Champions.

Niet veel mensen weten zich binnen drie jaar te kwalificeren voor de grootste bodybuildingcompetitie in de wereld.

Zijn echte faam heeft Jay Cutler verworven tijdens de Mr. Olympia-competitie, die door velen als de belangrijkste competitie in de bodybuildingwereld wordt gezien. Deze heeft hij in totaal vier keer gewonnen, en heeft hij ook nog eens vijf keer de tweede plaats bemachtigd. Het gaat dus écht om één van de besten in de bodybuildingwereld.

Voor dit artikel is dit wel weer genoeg persoonlijke informatie over Jay Cutler; het belangrijkste is dat je weet dat Jay een ontzettend goede bodybuilder is. Wat verder vooral interessant is voor jou, is hoe Jay uiteindelijk zijn succes heeft bereikt. Dat is dan ook waar ik me in de rest van dit artikel op zal gaan richten.

Wat is het dieet van Jay Cutler?

Voor bodyduilding is training natuurlijk ontzettend belangrijk, maar een minstens even belangrijk aspect is voeding. Om spieren op te kunnen bouwen, moet je voldoende bouwstoffen in je lichaam hebben. Daarnaast is voeding ontzettend belangrijk voor zichtbare spieren. Laten we daarom eerst eens kijken naar het dieet dat Jay Cutler aanhoudt als hij traint.

Als je zo breed bent als Jay, dan heb je een hele hoop voedsel nodig om dat te onderhouden.

Jay Cutler eet maar liefst 6 maaltijden per dag, omdat hij een hele hoop spiermassa te onderhouden heeft. Voordat hij echter begint met eten, neemt hij eerst een paar vetverbrandingspillen, en doet hij 40 minuten cardiotraining. Pas als hij met deze training klaar is, begint hij aan zijn eerste maaltijd van de dag; het ontbijt.

Dit ontbijt bestaat uit maar liefst 15 eiwitten, een steak van 170 gram, een halve avocado, 4 pakken maïsgriesmeel (“grits”), en bijna 2 liter water. Zijn tweede maaltijd van de dag bestaat uit 397 gram kippenborst en 340 gram zoete aardappel. De derde maaltijd die Jay elke dag eet bestaat uit een steak van 340 gram en nog eens 340 gram zoete aardappel. En dan is hij nog maar op de helft!

Na zijn derde maaltijd van de dag doet Jay zijn gewichtenworkout voor de dag. Dit doet hij elke dag in één grote sessie, waarbij hij zich richt op één specifieke spiergroep. Na deze workout vindt meteen zijn vierde maaltijd van de dag plaats, die alleen bestaat uit een hele hoop wei-proteïne.

Maaltijd vijf van de dag bestaat vervolgens uit 397 gram kip met witte rijst. De laatste, zesde maaltijd bestaat uit 15 eiwitten, een steak van 170 gram en een halve avocado. Als je dit allemaal zo bij elkaar optelt, dan kom je op zo’n 30 eiwitten, tussen de 794 en 850 gram kip, en zeker een hele emmer zoete aardappel per dag. Nogal wat calorieën dus!

Wat kun jij leren van Cutlers dieet?

Je weet nu wat Cutler eet op een dag, maar dat kun je natuurlijk nog niet direct toepassen op je eigen leven. De kans is groot dat jij niet eens in de buurt komt van de spiermassa die Jay heeft, en daarom kun je niet zomaar zijn dieet overnemen. Als je dat deed, dan zou je daar alleen maar moddervet van worden. Maar wat kan je dan wel leren van zijn dieet?

Allereerst kun je kijken naar de soorten voedingsstoffen die Jay kiest te eten op een dag. Zoals je kan zien, eet hij voornamelijk heel veel proteïnen. Deze worden ook wel eiwitten genoemd, al had ik het eerder in dit artikel wel letterlijk over het witte deel van een ei. Dit is niet zo vreemd; eiwitten zijn de belangrijkste bouwstoffen voor spieren.

Misschien is je wel opgevallen dat hij over het algemeen enorme hoeveelheden eet, maar dat hij op een hele dag slechts één avocado eet. Dit is omdat avocado een zeer essentiële bouwstof bevat, waar je maar weinig van nodig hebt; onverzadigd vet. Dit zit niet alleen in avocado, maar bijvoorbeeld ook in vette vis. Ook hier moet je dus wat van binnenkrijgen op een dag.

Je kan geen massa kweken zonder eerst massa binnen te krijgen.

Allerlaatst kun je van Jay leren om veel te eten als je spiermassa wilt kweken. Niet zoveel als Jay zelf natuurlijk, maar het gaat erom dat je bouwstoffen in je lichaam nodig hebt om spieren te kweken. Weinig eten kan aan het begin goed zijn om vet te verliezen. Wanneer dat je eenmaal gelukt is, dan zal je weer veel moeten eten om je spiermassa op peil te houden.

Hoe trainde Jay Cutler? 4 tips van Jay

Je weet nu hoe Cutler eet, maar daarmee heb je nog maar één stukje van de puzzel van zijn succes. Als je ooit zo goed wil kunnen worden als hij, dan zul je natuurlijk ook nog moeten weten hoe hij training aanpakte in zijn hoogtijdagen. Daarom volgen nu nog enkele trainingstips van Jay Cutler zelf die jou enorm zullen gaan helpen bij je eigen training. Ik zal de volgende tips gaan bespreken:

  • Gebruik simpele, effectieve oefeningen
  • Doe tussen de 8 en 12 reps per oefening
  • Zorg voor voldoende rust
  • Wees niet bang om te improviseren

Tip 1: Gebruik simpele, effectieve oefeningen

Als je al wat langer in de sportschool komt, dan zul je wellicht gemerkt hebben dat er steeds meer nieuwe, ingewikkelde en exotische oefeningen worden bedacht. Deze zouden allemaal nét iets beter zouden zijn voor het kweken van spieren. Misschien verwacht je dat succesvolle bodybuilders deze nieuwigheden allemaal bij moeten houden.

Jay Cutler bewijst precies het tegenovergestelde.

Als je kijkt naar de workouts van Cutler over de afgelopen 20 jaar, dan zul je hier weinig verandering in zien. Hij gebruikt dezelfde klassieke oefeningen die al decennia (en soms eeuwen) lang erg effectief zijn gebleken. Je ziet hem voornamelijk de volgende oefeningen doen:

  • Bench presses
  • Squats
  • Pullovers
  • Press-downs
  • Preacher curls
  • Roeioefeningen

De meeste van deze oefeningen ken je vast wel, en de andere kun je gemakkelijk vinden via Google. Je zal zien dat deze oefeningen niet heel ingewikkeld zijn, en dat is precies zoals Jay het graag ziet. Je hebt er niks aan om te veel met techniek bezig te zijn. Volgens Jay leidt dat alleen maar af van het effectief trainen van je spieren, en daar heeft hij een goed punt!

Tip 2: Doe tussen de 8 en 12 reps per oefening

Iets waar veel mensen moeite mee hebben als het gaat om fitness of bodybuilding, is het vaststellen van het juiste aantal repetities voor elke oefening. Als je er te weinig kiest, dan daag je jezelf niet uit en ben je ineffectief bezig. Kies je er echter te veel, dan kun je je spieren overbelasten. Hierdoor kun je waarschijnlijk een tijd lang niet kan trainen, en misschien je spieren wel permanent beschadigen.

De meningen rondom het perfecte aantal reps verschillen nogal, maar het kan natuurlijk geen kwaad om te luisteren naar de mening van een expert. Cutler kun je met zijn carrière zeker een expert noemen. Volgens hem zijn 8 tot 12 repetities de ideale hoeveelheid per oefening. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de oefening uitdagend is voor je spieren!

Tip 3: Zorg voor voldoende rust

Beginners die erg enthousiast zijn over bodybuilding, hebben vaak de neiging om non-stop bepaalde spiergroepen te blijven trainen. Het gevolg hiervan is dat ze deze spieren overbelasten, beschadigen, en hun voortgang hiermee alleen maar vertragen. Het is dus belangrijk dat je je spieren zo nu en dan ook de kans geeft om te herstellen.

Dit doe je door lichaamsdelen genoeg rust te gunnen tussen work-outs, iets waar Jay Cutler bij zweert. Hij geeft toe dat het per persoon verschilt hoeveel rust precies nodig is. Het is volgens hem in elk geval van groot belang is dat je niet non-stop dezelfde spiergroep traint. Dit is de snelste manier om je voortgang af te remmen!

Een andere vorm van rust die volgens Jay heel belangrijk is, is slaap. Volgens hem is genoeg slaap voor hem het belangrijkste wat er is. Dit is niet heel vreemd, aangezien er talloze studies zijn die aantonen dat slaap ontzettend belangrijk is voor het goed functioneren van het menselijk lichaam. Je snapt dat genoeg slaap daarom juist heel belangrijk is voor bodybuilders!

Een permanent afgepeigerd lichaam gaat geen energie aan spieropbouw verspillen.

Tip 4: Wees niet bang om te improviseren

Iedereen die serieus advies geeft over bodybuilding, zal je vertellen dat een plan ontzettend belangrijk is. In de basis is Jay Cutler hier echt geen uitzondering op. Het is belangrijk dat je weet wat je moet doen op een dag, zodat je zeker weet dat je effectief traint. Daarnaast helpt structuur je om consequent al je spiergroepen evenveel te trainen en genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.

Wat een plan echter ook kan doen, is verlammend werken. Zodra er ook maar iets gebeurt dat je plannen in de war stuurt, raken veel mensen in paniek, en weten ze niet meer wat ze moeten doen. Als je niet kan improviseren, dan zul je bodybuilding niet heel lang volhouden. Zo nu en dan gaat er nou eenmaal iets onverwachts gebeuren, en daar moet je op kunnen inspelen.

Iets doen is altijd beter dan niets doen, ook al is het niet precies wat je had gepland.

Kan je dus niet precies eten wat je voor die maaltijd gepland had? Dan moet je snel een nieuwe maaltijd in elkaar zetten met ongeveer evenveel van dezelfde voedingsstoffen. Als een bepaalde oefening niet gaat lukken, dan is het beter om een vergelijkbare oefening te doen dan om helemaal niets te doen. En als je vandaag voelt dat je net even iets meer of minder aankan dan normaal, pas het aantal sets of repetities hier dan op aan.

Glenn Goossens

Hey, ik ben Glenn Goossens, gecertificeerd voedingsexpert en personal trainer. In de afgelopen jaren heb ik ruim 100 mannen individueel begeleid naar het afgetrainde lichaam van hun dromen. Op deze website laat ik zien hoe iedere man binnen de kortste keren een goddelijk gespierd lichaam kan krijgen.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *