Web Analytics

Meedoen Aan Bodybuilding Wedstrijd: 6 Tips Voor Je Voorbereiding!

Meedoen aan een bodybuildingwedstrijd kan de eerste keer erg spannend zijn. Waarschijnlijk ben je al vrij lang bezig met trainen voordat je zoiets ook maar overweegt. Toch blijft het spannend om jezelf en je lichaam voor het eerst te onderwerpen aan het oordeel van een jury en het publiek. Als je dit gaat doen, kun je maar beter zo goed mogelijk voorbereid zijn.

Maar hoe doe je dat nu precies, jezelf voorbereiden op een bodybuildingwedstrijd? Wat zijn de dingen die je absoluut niet mag vergeten? Dat is waar ik me in dit artikel mee bezig zal gaan houden. Ik zal jou enkele onmisbare tips geven voor de voorbereiding voor een bodybuildingwedstrijd, zodat jij goed beslagen ten ijs komt!

Tip 1: Identificeer je zwakke punten en werk eraan

Als je alleen als amateur aan bodybuilding doet, dan kun je er best mee weg komen om alleen je meer zichtbare spieren te trainen. Uiteindelijk gaat het je dan waarschijnlijk vooral om hoe je er uitziet, en is niet elke spier even belangrijk. Voor een echte bodybuildingwedstrijd zul je toch wat meer je best moeten doen.

Er zijn bij bodybuildingwedstrijden namelijk altijd een aantal verplichte poses die iedere deelnemer moet uitvoeren. De jury kijkt in elk van deze poses naar je spieropbouw, je spierseparatie, je spierdefinitie en je spiervolume. Deze poses kiest de jury expres zo uit dat ze zo veel mogelijk verschillende spieren te zien krijgen en kunnen beoordelen.

Je komt er dus niet mee weg als je dacht dat je bepaalde spieren wel even wat minder kon trainen.

Het is dus belangrijk dat je je zwakke punten identificeert. Op die manier weet je waar je nog aan moet werken voordat je klaar bent om het podium te bestijgen. Uiteindelijk zul je een evenwichtige spieropbouw moeten hebben, en moet je dus elke spier die de jury wilt zien getraind hebben.

Hiervoor kan het helpen om te weten welke verplichte poses er doorgaans voorbij zullen komen bij een bodybuildingwedstrijd. De poses die je sowieso moet kunnen maken zijn de:

  • Front double biceps
  • Front latspread
  • Side chest
  • Back double biceps
  • Back latspread
  • Free triceps pose
  • Abs amp

Bekijk jezelf dus eens in de spiegel terwijl je deze poses doet, en kijk of je ergens imperfecties ziet.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om binnen korte tijd gespierd te worden, bekijk je het Gespierde God ebook.

Tip 2: Zorg dat je ook je sterke punten kent

Zoals ik net heb uitgelegd, zal een jury echt wel je minder sterke punten opmerken. Je moet dus je zwakke punten kunnen identificeren en deze verder trainen. Als je succesvol mee wilt doen aan een bodybuildingwedstrijd, kan het echter ook geen kwaad om je sterke punten te kennen. Deze stellen jou namelijk in staat om verder te komen in de wedstrijd.

Vrijwel alle bodybuildingwedstrijden hebben namelijk ook een onderdeel waarbij je vrij mag poseren. Je laat dan op muziek verschillende poses zien, waarmee je de jury en het publiek voor je probeert te winnen. Hierbij kan het natuurlijk enorm van pas komen om te weten waar je sterkere punten liggen, want dit is hét moment om die te benutten.

Tijdens het poseren moet je letterlijk en figuurlijk je beste beentje voor zetten.

Door vooral te kiezen voor poses die je sterke punten benadrukken, kun je de jury wellicht iets positiever stemmen. Ze hebben dan wel je minder sterke punten ook kunnen zien, maar jouw sterke punten kunnen hiervoor compenseren. Kies dus poses uit waarbij juist jouw volledig getrainde spieren in het zonnetje staan!

Tip 3: Onderschat het poseren zelf niet

Tijdens een bodybuildingwedstrijd moet je veel poseren; het hoofddoel daarvan is om je spieren zo goed mogelijk te laten zien. Veel bodybuilders die nog nooit aan een wedstrijd hebben meegedaan, denken dat het genoeg is om alleen hun spieren te trainen. Daar maken ze echter een cruciale fout.

Zoals eerder gezegd beoordeelt een jury inderdaad allerlei aspecten van je spieren tijdens het poseren. Er wordt echter ook gekeken naar het juist uitvoeren van poses. Kun jij prima je spieren showen, maar maak je een fout in de gevraagde pose?

Dan gaat dat je punten kosten op je beoordeling, en dat is natuurlijk doodzonde.

Daarnaast kijkt de jury niet alleen naar hoe je de individuele poses uitvoert, maar ook naar de overgang tussen poses. Het is de bedoeling dat je soepel de overgang tussen de ene en de andere pose kan maken. Dit lijkt soms bijna op een soort dans, maar het is heel belangrijk als je de wedstrijd wilt winnen.

Ken je poses en oefen ze

Zorg er dus echt voor dat je je poses goed kent voordat je je inschrijft voor een bodybuildingwedstrijd. Alleen als je alle poses voldoende hebt geoefend, zul je er zeker van zijn dat je hier geen fouten bij maakt tijdens de wedstrijd. Het zou toch jammer zijn als je op je lichaam prima hoog had kunnen eindigen, maar dat een aantal stomme poses roet in het eten gooien?

Voor het vrij poseren is het natuurlijk het beste om poses uit te kiezen die jouw sterke kanten benadrukken, en ook deze zul je dus van tevoren goed moeten oefenen voordat je ze op het podium kan laten zien. Wat de verplichte poses betreft herhaal ik nog één keer de meest voorkomende poses, zoals ik die ook bij tip 1 heb genoemd, dan weet je waar je training zich op moet richten. Het gaat om de volgende poses:

  • De front double biceps
  • De front latspread
  • De side chest
  • De back double biceps
  • De back latspread
  • De free triceps pose
  • De abs amp

Als je zorgt dat je deze poses onder de knie hebt, dan moet het helemaal goed komen.

Tip 4: Zorg dat je vetpercentage laag genoeg is

Als je al enige tijd bezig bent met bodybuilding, dan weet je dat je vetpercentage extreem belangrijk is.

Hoe lager je vetpercentage, hoe beter de zichtbaarheid van je spieren.

Er hoeft maar een klein beetje vet bij te komen om je spieren meteen een stuk minder zichtbaar te maken. Het is dus van belang dat je je vetpercentage zo laag mogelijk weet te houden.

Dit weet enkele bodybuilder die de naam waardig is natuurlijk allang. Maar als mensen voor het eerst gaan trainen voor een bodybuildingwedstrijd, willen ze dit gek genoeg nog wel eens vergeten. Ze storten zich in een heel intensief trainingsschema om hun spieren zo groot mogelijk te krijgen, en letten daardoor minder goed op hun voeding.

Iemand die actief met bodybuilding bezig is, zal natuurlijk niet ineens moddervet worden als hij een keertje iets te veel eet. Een toename van een paar procent lichaamsvet kan echter wel gebeuren. Wanneer je mee wilt doen aan een serieuze competitie, dan kan dat het verschil maken tussen winnen en verliezen!

Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je vetpercentage zo laag mogelijk moet zijn. Maar wanneer is het nu laag genoeg om mee te kunnen doen met een wedstrijd? Als jij wil meedoen aan een bodybuildingwedstrijd met open inschrijvingen, dan is er een goede kans dat er geen eisen zijn verbonden aan je vetpercentage. Meedoen kan dus eigenlijk altijd wel.

Dat wil echter nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk kans van slagen hebt. Daarvoor moet je natuurlijk wel uit beter hout gesneden zijn – en een lager vetpercentage hebben. Als jij kans wilt maken op een hoge beoordeling, dan raad ik je aan om op een vetpercentage van tussen de 3 en 6 procent te mikken. Winnaars vallen zelden buiten deze percentages.

Tip 5: Overtrain jezelf niet

Elke serieuze bodybuilder weet dat het bijzonder gevaarlijk is om je lichaam te overvragen tijdens het trainen. Je moet natuurlijk het maximale uit jezelf halen, maar op een gegeven moment heb je dat maximum ook wel bereikt. Het is van essentieel belang dat je je spieren even de rust geeft om zichzelf te herstellen.

Als je dit niet doet, dan loop je de kans om je spieren ernstig te beschadigen. Het scheuren van spieren of pezen is iets wat helaas nog steeds maar al te vaak voorkomt. In sommige gevallen kan dit ertoe leiden dat je spieren permanent beschadigd raken (bron). Hierdoor kun je ze dus nooit meer maximaal trainen, of zelfs maar efficiënt gebruiken in het dagelijks leven.

Dit weten de meeste mensen wel, maar bij het trainen voor een bodybuildingwedstrijd heb je ineens een heel strakke deadline voor ogen. Trainen met voor jezelf gestelde deadlines zul je misschien wel gewend zijn. De deadline van een bodybuildingwedstrijd is toch nog wel wat harder, omdat er écht iets op het spel staat.

Als je niet in vorm bent, zul je niet hoog kunnen eindigen.

Veel beginnende bodybuilders gaan daarom voor een wedstrijd veel te hard trainen op hun zwakheden. Ze willen zichzelf namelijk verzekeren dat hier niets meer op aan te merken is als de dag daar is. Hierdoor overvragen ze bepaalde spieren, en dit heeft maar al te vaak vervelende blessures tot gevolg. Ik heb je zojuist uitgelegd dat dat echt iets is wat je wilt voorkomen.

Naast de permanente schade die je hiermee aan je lichaam aanbrengt, is het natuurlijk ook niet bepaald bevorderlijk voor je winkansen. Met beschadigde spieren ga je nooit een bodybuildingwedstrijd winnen. Hierdoor zal deze spier op de dag zelf onderontwikkeld zijn vergeleken met je andere spieren, en zul je er vreemd en asymmetrisch uitzien.

Tip 6: Schakel zo nodig een trainer of begeleider in

Ook als je al best gewend bent om aan bodybuilding te doen, kan het lastig zijn om effectief te trainen voor en bodybuildingwedstrijd. Je hebt hier gewoon een iets andere mindset voor nodig dan voor normale trainingen. Je moet je namelijk op een specifiek doel richten, en dit doel ook écht bereiken op een specifiek moment. Dit kan lastig zijn als je hier geen ervaring mee hebt.

De oplossing hiervoor is simpel: als gebrek aan ervaring je probleem is, zoek dan iemand met meer ervaring dan jij. Een trainer of ander soort begeleider kan van onschatbare waarde zijn bij het trainen voor een bodybuildingwedstrijd. Dit geldt met name als de trainer in kwestie zelf al ervaring heeft met zulke wedstrijden.

Een trainer kan allerlei handige tips en methodes aanbieden waar je zelf nooit van je leven op was gekomen.

Sowieso is een trainer erg handig om je te motiveren. Omdat de deadline van een bodybuildingwedstrijd zo strak is, zul je nog meer discipline dan normaal moeten hebben. Het helpt voor veel mensen enorm om iemand te hebben die je erop aanspreekt als je niet goed genoeg je best doet. Een trainer is daar precies de aangewezen persoon voor!

Word Een Gespierde God Binnen 8 Weken

Ik heb een revolutionaire methode ontwikkeld die zorgt voor:

  • Explosieve spiergroei
  • Het drastisch verlagen van je vetpercentage
  • Zeer snel resultaat

Klik op de link hieronder krijg het lichaam dat je altijd al had willen hebben:

Gespierde God Risicovrij Uitproberen

Glenn Goossens

Hey, ik ben Glenn Goossens, gecertificeerd voedingsexpert en personal trainer. In de afgelopen jaren heb ik ruim 100 mannen individueel begeleid naar het afgetrainde lichaam van hun dromen. Op deze website laat ik zien hoe iedere man binnen de kortste keren een goddelijk gespierd lichaam kan krijgen.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *