create counter

Spieren Trainen Thuis? 7 Super Oefeningen!

Fitness is enorm populair. Niet voor niets is het bij de meeste sportscholen een komen en gaan van bezoekers die druk aan het sporten slaan. Natuurlijk is dit erg gezellig, maar lang niet iedereen vindt het fijn om in deze drukte te sporten. Er zijn dan ook genoeg mensen die thuisblijven om daar aan de slag te gaan met fitness oefeningen. In dit artikel leggen we meerdere oefeningen voor je uit die je gemakkelijk thuis kan doen!

Waarom zou je thuis gaan fitnessen als je in de sportschool alles bij de hand hebt? Er zijn genoeg redenen te verzinnen. Zo kost het niet alleen tijd om naar de sportschool te komen, maar ook moet je omkleden in een ruimte waar zweetlucht de overhand heeft, wachten tot toestellen vrij zijn om te gebruiken en ben je afhankelijk van de openingstijden. Vergeet ook zeker niet de maandelijkse financiële verplichtingen van een sportschool.

Het is helemaal geen probleem om thuis te gaan trainen. Om aan krachttraining te doen, hoef je niet per definitie naar de sportschool. Ook zonder dure apparaten kun je met behulp van krachttraining je spieren versterken. Hoe? Je spieren thuis trainen aan de hand van diverse oefeningen, dat en meer lees je hier!

Spieren trainen: thuis of sportschool?

Lid zijn van een sportschool betekent niet automatisch dat je ook daadwerkelijk dagelijks sport. De meeste sportscholen worden wel druk bezocht, maar wanneer je daadwerkelijk kijkt naar het aantal bezoekers dat lid is en het aantal bezoekers dat ook sport, klopt deze verhouding niet. Veel sportscholen hebben dan ook ‘inactieve’ leden.

Je betaalt voor het aantal keren dat je een sportschool bezoekt. In de praktijk komt het geregeld voor dat je niet aan de bezoekfrequentie komt en dus feitelijk te veel betaalt. De reden dat het abonnement al is betaald en het aantal sportbezoekjes er niet meer toe doet, is regelrechte onzin. Het is helaas zo dat veel mensen van nature lui zijn aangelegd en een prikkel nodig hebben om te sporten. Je zou dit kunnen stimuleren door mensen juist te laten betalen wanneer ze niet komen opdagen.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mensen eerder bereid zijn te fitnessen als ze moeten betalen in geval van verzuim. Sportscholen zullen hier echter niet voor kiezen uit commercieel oogpunt. Veel mensen zijn dus van nature lui. Toch zijn goede voornemens vaak wel aanwezig, met name aan het begin van een nieuw jaar. Deze voornemens worden vaak weer teniet gedaan door een aantal redenen, zoals tegenvallende resultaten en blessures.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om binnen korte tijd gespierd te worden, bekijk je het Gespierde God ebook.

 

Spieren trainen thuis

Om je spieren thuis optimaal te kunnen trainen, moet je de voor- en nadelen van thuis trainen goed in je achterhoofd hebben. Welke oefeningen zijn bijvoorbeeld handig om thuis sterker te worden? Thuis krachttrainen is niet alleen maar pret. Er zijn ook enkele nadelen aan verbonden, waar we eerst op ingaan. Zo kun je met positieve gedachten beginnen aan je oefeningen.

Spieren trainen thuis: de nadelen

Uitstelgedrag is bij veel mensen aanwezig en zeker op het gebied van sporten. Gebrek aan motivatie en een onduidelijk geformuleerde doelstelling en/of trainingsschema vergroten de kans dat je verzuimt om te gaan sporten en je sportbezoekjes een keer overslaat. Veel mensen stellen zich gerust met de gedachte dat ze later op de dag wel gaan trainen. Soms zelfs de volgende dag.

Herken je dit en is dit patroon meer regel dan uitzondering, dan is er sprake van een negatieve gedragsverandering. Het zal je steeds meer energie gaan kosten om jezelf aan het sporten te krijgen. Probeer dan ook uitstelgedrag te voorkomen. Van uitstel komt immers afstel. Houd jezelf goed gemotiveerd met een goed plan van aanpak.

Heb je toch moeite om thuis je motivatie te vinden, dan kan de sportschool uiteindelijk toch een goede optie voor je zijn. Op de sportschool haak je over het algemeen minder snel af. Je hebt immers geld gestoken in je lidmaatschap, een soort spreekwoordelijke stok achter de deur. Het is zonde van je geld als je niet gaat.

Thuis je spieren trainen moet zonder begeleiding. Train je alleen en heb je geen ervaring met het doen van krachttraining, dan bestaat de kans dat je de oefeningen verkeerd uitvoert en wellicht blessures krijgt. Je motivatie om opnieuw te sporten, kan afnemen. Vooral voor beginners is het dus belangrijk om de juiste begeleiding te zoeken. In een sportschool vind je die altijd.

Niet iedere sportschool heeft goede begeleiding op maat. Bij sommige goedkope sportscholen kan de begeleiding wel eens ondermaats zijn en ben je volledig op jezelf aangewezen. Toch zal je hier ook andere sporters tegenkomen die je wellicht kunnen helpen bij het uitvoeren van een technische oefening.

Spieren thuis trainen: de voordelen

Wat zijn nu de voordelen van thuis aan de slag gaan met krachttraining? Er zijn er genoeg. Deze zal ik allemaal met je bespreken! Het mooie van thuis trainen, is dat je om af te vallen en sterke spieren te krijgen helemaal geen dure apparaten nodig hebt.

Je kunt bij je krachtoefeningen prima gebruikmaken van je eigen lichaamsgewicht om zo optimaal te trainen. Je eigen gewicht is de weerstand tijdens het uitvoeren van een oefening. Wil je meer uit je training halen, dan kun je ook investeren in diverse sportattributen, zoals dumbbels, een bankje, een fitnessbal en een matje. Zo kom je al een heel eind. Je spieren thuis trainen is dus een stuk goedkoper dan lid zijn van een sportschool.

Thuis kun je zonder apparaten oefenen. Het voordeel hiervan is dat dit veel functioneler en natuurlijker is voor je lichaam en je dus spierversterkende oefeningen op een natuurlijke manier kunt uitvoeren. Een fitnessapparaat op de sportschool bepaalt vaak de richting van de beweging. Het is beter als je dit zelf bepaalt. Natuurlijk bewegen zorgt er ook voor dat je gebruikmaakt van spieren die op een apparaat niet worden aangesproken. Op apparaten train je immers vooral ‘geïsoleerd’.

Trainen met losse gewichten, zoals dumbbells, maakt dat je gedwongen wordt om zelf de richting van de beweging te bepalen en zo je balans en stabiliteit moet zoeken. Dit is erg goed voor je coördinatie en zorgt ervoor dat je meer controle krijgt over je spieren.

Spieren thuis trainen: de oefeningen

Na het behandelen van de na- en voordelen, is het tijd om een kijkje te nemen in de oefeningen die thuis kunt uitvoeren. Deze oefeningen zijn geschikt voor beginners, mensen met een gemiddeld niveau en gevorderden. Met name beginners leren hier veel van, aangezien gevorderden al bekend zijn met de meeste oefeningen.

De eerste oefening is een klassieker: de push-up. Je zet je armen ruimschoots uit elkaar op de grond en zoekt je balans. Strek je armen en beweeg geleidelijk richting de grond. Hoe dieper je zakt, des te zwaarder de oefening wordt en hoe meer je jouw borstspieren aanspreekt. Belangrijk is om je bovenlichaam in één lijn te houden. Probeer met je benen te vermijden dat je met je onderrug gaat compenseren als het moeilijk wordt.

Voor het uitvoeren van de dynamische biceps curl heb je gewichten nodig. Je legt deze horizontaal in je handen, waardoor de nadruk ligt op de buitenzijde van je biceps. Breng de gewichten gecontroleerd naar je borstkas toe en laat ze weer geleidelijk zakken (met name bij zware gewichten). Zo voorkom je blessures.

Ook dynamisch boxen is een ideale oefening voor thuis. Je brengt de gewichten vanuit staande positie afwissend naar voren. Je bovenlichaam moet enigszins meebewegen. Hoe zwaarder het gewicht en hoe sneller je beweegt, hoe moeilijker deze oefening wordt voor je schouderspieren.

Je buikspieren aanspreken doe je met de easy crunch. Je hoofd houd je stabiel tijdens de oefening, en in het verlengde van je wervelkolom. Voer de beweging rustig en met beleid uit om je buikspieren volop aan te spannen.

Een oefening die erg goed is voor het trainen van je bovenrug en onderrug is de superman. Hiermee creëer je stabiliteit en balans in je rompspieren. Beweeg je armen en benen kruislings van elkaar in een voorwaartse en achterwaartse richting. Je armen strek je helemaal uit. Houd in de gaten dat je je benen niet te hoog optilt.

Het bruggetje is ideaal voor je been- en bilpieren. Liggend op de grond probeer je met je been- en bilspieren je bekken omhoog te duwen. Let wel goed op dat je bekken in de eindstand niet inzakt en dat je niet teveel vanuit je rug werkt bij de opwaartse beweging. Om dit te voorkomen, kun je het beste je buikspieren flink aanspannen.

De laatste oefening die ik met je wil delen is de paardentrap. Wellicht een aparte naam, maar een doeltreffende oefening. Steun op je ellebogen en blijf naar de grond kijken. Je strekt de bilspier van het been dat je wilt trainen in een achterwaartse richting. Je kunt deze oefening zwaarder maken door gewichten te gebruiken en deze aan je enkels te binden.

Word Een Gespierde God Binnen 8 Weken

Glenn heeft een revolutionaire methode ontwikkeld die zorgt voor:

  • Explosieve spiergroei
  • Het drastisch verlagen van je vetpercentage
  • Zeer snel resultaat

Klik op de link hieronder krijg het lichaam dat je altijd al had willen hebben:

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *