Web Analytics

Dorian Yates – Wie Is Het en Hoe Trainde Hij? 6 Tips van Dorian

Wanneer je wilt beginnen met bodybuilding of wanneer je al een tijdje bezig bent, is het altijd goed om een voorbeeld te hebben. Zo weet je altijd nog waarvoor je keihard aan het trainen bent. Dorian Yates is zo’n voorbeeld; hij was een professionele bodybuilder en zag er altijd fantastisch uit!

In dit artikel zal er beschreven worden wie Dorian Yates is en hoe hij trainde. Daarnaast krijg je een aantal tips van Dorian zodat jij net zoals hem kunt worden of in ieder geval heel erg in de buurt komt!

Dorian Yates, wie is het?

Dorian Yates werd geboren op 19 april 1962 in Sutton Coldfield, West Midlands, Engeland. Hij is bekend omdat hij een Engelse professionele bodybuilder is. Hij won de Mr. Olympia maar liefst zes keer, van 1992 tot 1997.

Hij wordt in het algemeen beschouwd als een van de topatleten in de geschiedenis van de moderne bodybuilding.

Hij groeide op in Hurley, op het platteland van Staffordshire. Toen hij een tiener was, verhuisde hij met zijn gehele familie naar Birmingham. Hij begon met trainen voor de bodybuilding in 1983. Zijn professionele record bestaat uit wel 15 belangrijke overwinningen en daarnaast twee keer de tweede plaats.

Helaas hield Yates zijn carrière op ten gevolge van chronische acute verwondingen. Zo had hij gescheurde biceps en triceps; de laatste had hij slechts drie weken voordat hij zijn allerlaatste wedstrijd had in 1997. Ondanks zijn blessures won hij deze Mr. Olympia wedstrijd dus alsnog.

Yates verdiende de bijnaam van “The Shadow” vanwege zijn neiging om uit het niets te verschijnen bij grote bodybuildingwedstrijden en dan ook nog te winnen. Dit ondanks dat hij hiervoor voor een lange tijd uit het publieke oog was gebleven.

Men zegt dat hij een aantal grote contracten, interviews en andere televisiepubliciteit had afgewezen, omdat hij erg gesteld was op zijn privacy.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om binnen korte tijd gespierd te worden, bekijk je het Gespierde God ebook.

De geschiedenis van Dorian Yates

In 1998 ging Yates een samenwerking aan met Kerry Kayes om een bodybuilding supplementbedrijf, CNP Professional, te vormen. Dit bracht een Yates Approved productlijn in de Verenigde Staten op de markt. In 2006 verliet hij dit bedrijf echter om een eigen bedrijf te beginnen.

In 2006 startte hij met Yates Ultimate Formulas; dit biedt een reeks eiwit- en gewichtstoename supplementen aan. In 2010 startte hij zijn tweede bedrijf, EU Peptides, dat pep-tij hormonen en andere pro-hormoon supplement aanbiedt.

Twee bedrijven waren echter niet genoeg voor Yates. In 2011 start hij met zijn derde bedrijf, DY Nutrition, dat gespecialiseerd is in voorbereidende formules en verschillende trainings-dvd’s heeft uitgebracht.

Yates verliet EU-peptide in 2012, en in de afgelopen jaren heeft hij met name veel verschillende internationale conferenties georganiseerd om voeding en ervaringen in bodybuilding te bespreken. Op zijn eigen officiële website biedt hij trainingsvideo’s en ook geschreven commentaar aan. In 2015 heeft hij zelfs een eigen documentaire All I Know is Pain uitgebracht. Zeker een aanrader!

Naast dat Yates dus een geweldige bodybuilder was, is hij ook een goede zakenman!

Hoe trainde Dorian Yates?

Toen Yates begon met trainen in 1983 ging hij eerst via boeken en wetenschappelijk artikelen onderzoek doen naar krachttraining. Hij was het meest geïnteresseerd in Mike Menters Heavy Duty. Toen hij steeds meer ging trainen in de sportschool, paste hij deze Heavy-Duty theorie dan ook toe. Hij ging hier steeds meer mee experimenteren.

Dit hield in dat er per spiergroep maar vier tot acht werksets werden uitgevoerd. Voor de meeste spiergroepen herhaalde hij dit dan zes tot acht keer; vaak wat meer voor de buik en de benen.

Toen Yates steeds meer kracht kreeg, duwde hij die sets verder, meestal met twee tot drie herhalingen. Soms maakte hij ook gebruik van rust-pauze, dropsets en gedeeltelijke herhalingen. Toen hij zijn eerste zes achtereenvolgende Sandows binnen had, had hij al zijn geheel eigen trainingsstijl ontwikkelend.

Deze trainingsstijl bestond uit slechts één werkset per oefening. Tijdens deze set gaf hij dan wel alles wat hij had. Yates inspireerde met zijn trainingsstijl in de jaren 90 veel andere bodybuilders om HIT een kans te geven. Voorheen hielden weinig mensen zich lang aan het lage, strikte volumevoorschrift; deze keer had HIT echter blijvende effecten.

Na Yates kwamen er vele bodybuilders die aanbevolen om de HIT-training te doen.

Veel verschillende neo-HIT-filosofieën werden ontwikkeld en het trainen met een wat lagere trainingsfrequentie werd nu de norm voor bodybuilders (en andere sporters). Tegenwoordig is het bij bodybuilders de meest voorkomende manier om te sporten.

Wat is HIT?

HIT staat voor High Intensity Training. Dit betekent niet dat je heel de tijd explosief hoeft te bewegen of telkens op en neer hoeft te springen. HIT betekent eigenlijk kort maar krachtig: je hebt een korte training waarin je alles geeft dat je hebt.

Meestal duren de trainingssessies maar 5 tot 20 minuten. Ook doe je maar een klein aantal oefeningen tijdens die training; ongeveer 6 tot 10 oefeningen per training, één set per oefening.

HIT houdt ook in dat je niet elke dag naar de sportschool gaat. Meestal is dit één keer per zeven dagen. De volgorde van de oefeningen die je doet zijn van groot naar klein en de training is progressief.

Je voert per training geleidelijk de weerstand op om je lichaam uit te kunnen blijven dagen.

Bij HIT is het belangrijk dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert. Wanneer je dit namelijk niet doet kun je eerder slijtage en blessures krijgen. Ook zal de training, wanneer je de oefeningen niet juist doet, niet heel veel invloed hebben. Het is van belang dat je je spieren efficiënt belaadt en daardoor de kans op slijtage en blessures minimaliseert.

Het idee is dat je een signaal afgeeft aan je lichaam. Je geeft aan dat het huidige niveau waarop je traint niet voldoende is en dat je lichaam zich moet verbeteren. Dit geef je aan met de korte trainingssessies die je doet, waarin je alles geeft. Door intensief te trainen, stimuleer je spiergroei!

Hoe werkt HIT?

Je kunt zowel met gewichten als met machines aan de slag gaan in de sportschool. Goede machines voor een HIT zijn:

  • Back Extension
  • Ab Machine
  • Calf Raise Machine
  • Shoulder Press
  • Chest Press
  • Low Row
  • Pull Down
  • Peg Press

Voor een HIT met gewichten kun je deze oefeningen doen: Bent Over Row, Military Press, Weighted Crunch, Calf Raise with Dumbbells, Chin UP, Sqar en Bench Press.

Yates heeft natuurlijk laten zien dat je met de HIT enorm gespierd kunt worden en dat het dus wel zeker effect heeft. Hij heeft er zelfs zes keer de grootste bodybuildingwedstrijd mee gewonnen (Mr. Olympia). Buiten dit heeft HIT ook andere goede effecten voor het lichaam.

Denk hierbij aan

  • Verbetering van de conditie
  • Vergroten van de botdichtheid
  • Verhogen van de stofwisseling
  • Toenemen van de spierkracht
  • Verhogen van de insulinegevoeligheid
  • Reduceren van de bloeddruk in rusttoestand
  • Vermindering van rugklachten
  • Verminderen van de pijn voor mensen met artrose
  • Verbetering van de flexibiliteit

Kortom; er zijn genoeg redenen om de HIT te gaan doen. Het geeft je een mooi gespierd lichaam en is voordelig voor de gezondheid! Yates is hier het perfecte voorbeeld van. Je hoeft niet elke dag in de sportschool te zitten om gespierd en gezond te zijn; met de HIT kom je ver genoeg.

6 tips van Dorian Yates voor iedere bodybuilder

Tip 1: Train hard of blijf hetzelfde

Intensiteit is belangrijk voor spiergroei; train dus hard of ga naar huis. Dit is het motto waar de meeste gewichtheffers zich aanhouden. Maar weinig begrijpen dat intensiteit van enorm belang is voor spiergroei.

Sommige mensen vinden of denken dat te hard trainen stress stimuleert. Dit is ook wel zo, maar het is de reactie op de stress die ervoor zorgt dat je spieren groeien.

Volgens Yates moet je trainen totdat je weet dat je een goede dag werk hebt gehad, ongeveer 92%. Geef jezelf een beetje tijd om te relaxen en je lichaam te laten rusten. Bepaalde technieken waarover we het al eerder hebben gehad (rustpauze, herhalingen, drop-sets) kunnen je het meest helpen bij het behalen van het gewenste resultaat.

Wat je ook doet, raak af van die mentaliteit dat minder geven tijdens je training je toch het gewenste resultaat zal geven.

Inspanning is een must om een gespierd lichaam te krijgen! Wanneer je lui bent, kun je simpelweg niet dat mooie gespierde lichaam van je dromen bereiken. Door genoeg intensiteit toe te passen tijdens je training zullen je spiervezels lijden, maar zich ook sneller en beter opbouwen.

Tip 2: De vorm is van belang

Jouw vorm is van belang bij het keiharde trainen. Zwaargewichten helpen natuurlijk ook bij het opbouwen van de trainen, maar hoeveel is zwaar genoeg? De vorm waarin je bent, komt hierbij kijken. Om de benodigde herhalingen te kunnen doen, moet je in conditie zijn. Als je traint wanneer je niet in vorm bent, ben je kwetsbaar voor blessures.

Alles draait om het verbeteren en dit verbeteren kost tijd en geduld. Belangrijk is dus dat je deze tijd en het geduld hiervoor ook hebt. Als je het Yates-niveau van massa wilt bereiken, dan moet je jezelf dus de ruimte geven om je te verbeteren. Je moet accepteren dat je op een bepaald moment nog niet al te veel gewichtsmassa kunt tillen; dit is namelijk niet erg!

Tip 3: Meer is niet altijd beter

Dit is natuurlijk één van de kenmerken van HIT: meer is niet altijd beter. Vaak denken we dat meer trainen en langer trainen beter is dan een korte intensieve trainen; volgens Yates is dit niet het geval. Te veel trainen kan soms zelfs in je nadeel werken.

Je moet de wetenschap van het lichaam begrijpen; je lichaam moet keihard werken, maar ook wel eens rusten.

Spieropbouw vereist zowel rust als werken. Te veel trainen zal je dan ook niet goed doen. In feite zal overtraining leiden tot blessures, waardoor je een periode uit de running bent. Je zult dan dus een tijd niet kunnen trainen en dat helpt natuurlijk niet bij de spieropbouw. De oplossing is om gewoon een tempo aan te houden dat jou zint. Je kunt hard trainen of lang, maar niet allebei.

Tip 4: Een goed herstel is belangrijk

Herstel is van groot belang. Veel mensen willen niet stoppen met het trainen omdat ze zichzelf dan zien als lui, maar herstel en rust is cruciaal. Het herstel helpt je namelijk ook bij het opbouwen van de spiermassa. Als je echt niet stil wilt zitten, kun je altijd nog cardio doen of strekken tussen de dagen waarop je een zware trainingsdag hebt.

Probeer daarnaast oefeningen te vinden die goed bij je passen. Sommige mensen vinden squats bijvoorbeeld heel ongemakkelijk; doe deze oefening dan ook gewoon niet. Er zijn genoeg andere oefeningen die je kunt doen. Als je het sporten leuk vindt, gaat het ook beter en sneller!

Tip 5: De kracht van voeding

Ook voeding is belangrijk; je spieren hebben kracht nodig en deze kracht komt van voedsel. Het is aan jou om je lichaam het voedsel te geven waarmee je kracht opbouwt, of het voedsel te geven waarmee je je gehele trainingssessie verpest.

In het ideale geval eet je veel magere eiwitten, gezonde vetten, goede koolhydraten en groenten. Dit zal ervoor zorgen dat je snel spiermassa opbouwt ook geeft het je brandstof voor toekomstige trainingen.

Je kunt er ook voor kiezen om supplementen te gebruiken. Deze kun je kopen in een speciale supplementenwinkel; zij kunnen je ook uitleggen wat het beste voor jou zal werken!

Tip 6: Slaap meer

Je schoonheidsslaap is belangrijk. De meeste mensen gaan na een lange dag werken nog naar de sportschool en slapen daardoor niet genoeg. Hoewel je niet heel veel kunt doen aan je slaapschema, kun je een goede nachtrust krijgen om je hormonen goed te laten werken.

Minder dan 4 uur slaap kan resulteren in een vermindering van je testosteron met bijna 60%.

Dit is niet wat je wilt als bodybuilder: testosteron is het hormoon dat regelt hoe je lichaam eruitziet en reageert. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt en goed eet. De intensiteit van je work-outs doen als het goed is de rest. Wanneer je slaapt worden de spieren herstelt en wordt er tegelijk ook vet verbrand. Daarnaast is het belangrijk om genoeg energie te hebben voor je trainingen.

Word Een Gespierde God Binnen 8 Weken

Ik heb een revolutionaire methode ontwikkeld die zorgt voor:

  • Explosieve spiergroei
  • Het drastisch verlagen van je vetpercentage
  • Zeer snel resultaat

Klik op de link hieronder krijg het lichaam dat je altijd al had willen hebben:

Gespierde God Risicovrij Uitproberen

Glenn Goossens

Hey, ik ben Glenn Goossens, gecertificeerd voedingsexpert en personal trainer. In de afgelopen jaren heb ik ruim 100 mannen individueel begeleid naar het afgetrainde lichaam van hun dromen. Op deze website laat ik zien hoe iedere man binnen de kortste keren een goddelijk gespierd lichaam kan krijgen.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *