Web Analytics

Dad Bod: Uitleg en Welke Oefeningen Je Kunt Doen

Bierbuikje, mollig, dikkig of simpelweg een vaderfiguur? Veel mannen hebben geen sixpack en steeds meer mannen krijgen de mogelijkheid om hun bierbuikje te omarmen, de dad bod is namelijk helemaal in!

“Ook de Libelle schrijft over dad bods: 5x waarom wij zoveel van de ‘dad bod’ houden.

Aangezien je een fitnessblog leest, nemen we aan dat jij zelf geen fan bent van je dad bod. Daarom hebben we dit artikel geschreven! Je leest hier eerst wat de dad bod is, daarna lees je wat vrouwen van een dad bod vinden, vervolgens schrijf ik iets over de nadelen van een dad bod en ten slotte krijg je van ons 7 oefeningen om die dad bod te doen verdwijnen.

Wat is een dad bod?

De dad bod is een hype die is ontstaan in de Verenigde Staten. Je ziet het al een aantal jaar terugkomen bij verschillende bekende mensen: Leonardo DiCaprio, Seth Rogen en zelfs de gespierde Jason Momoa.

De dad bod kan worden vergeleken met een bierbuik. Het is niet zo dat dikke buiken ineens de norm zijn, maar grote buiken wel. Als je de foto’s van dad bods op Google bekijkt, varieert de buik van ‘net geen sixpack’ tot een ‘buik van flinke omvang’. Een verschil met een echte bierbuik is dat de dad bod vaak wel tekenen vertoont van spierkracht.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om binnen korte tijd gespierd te worden, bekijk je het Gespierde God ebook.

Het ontstaan van een dad bod

De meeste mannen die genoeg eten, een biertje lusten en niet (al te veel) sporten, zullen merken dat hun buik begint te groeien. Maar waarom eigenlijk? Hier zijn 4 belangrijke redenen voor.

Een verkeerd eetpatroon

Ja dit hoor je vaker, ik weet het! Maar het is wel heel belangrijk! Een verkeerd eetpatroon zorgt ervoor dat jij een buikje krijgt, en dat stopt niet zomaar met groeien. Het grootste probleem is het consumeren van veel calorieën voor het slapengaan. Denk aan voedingsmiddelen als:

  • Chips
  • Bier
  • Pasta
  • Pizza
  • Brood

Je brein laat normaalgesproken als je slaapt een groeihormoon los op je lichaam. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zich herstelt en je spieren groeien. Dit groeihormoon wordt geblokkeerd op het moment dat je teveel calorieën hebt geconsumeerd voor het slapen. Dit komt doordat je insulineniveau stijgt. Teveel insuline in je bloed heeft nóg een nadeel: je lichaam neemt vooral suiker op en slaat de andere energiebronnen op als vet.

Ouderdom

De dad bod verwijst niet voor niets naar vaders. Hoe langer je op de aarde rondwandelt (of achter de tv zit), hoe groter de kans wordt dat jij een buikje krijgt. Dit komt doordat je testosteronproductie minder wordt als je leeftijd stijgt. Dit heeft een aantal nadelen die ervoor zorgen dat jij een dad bod krijgt:

  • Je spieren verslappen.
  • Je motivatie daalt, en hierdoor word je minder actief.
  • Je interesse in fit blijven daalt.

Te weinig uitdaging voor je spieren

Sport is enorm belangrijk om fit en gezond te blijven. Voor mannen is vooral gewichtheffen enorm voordelig als ze in vorm willen blijven. Dit heeft te maken met testosteron; als jij je spieren uitdaagt, dan maak je meer testosteron aan en word je minder snel dik! Bovendien verbruik je meer energie die je via je voeding binnenkrijgt.

Te weinig slaap

Slecht slapen kan leiden tot overgewicht. Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste eet je meer omdat je lichaam op zoek is naar andere energiebronnen dan slaap. Ten tweede eet je sneller ongezond; niemand heeft zin om ’s avonds laat nog een salade te maken. Bovendien raak je de controle kwijt over hoe bewust je met je gezondheid omgaat. Als je moe bent, word je nou eenmaal lui. Daardoor train je minder, kook je minder uitgebreid en vaak minder gezond, en is de kans groot dat je jezelf sneller beloont met een biertje.

Dad bod = hot?

Mannen denken vaak dat vrouwen wegkwijnen bij het zien van een sixpack. Dit lijkt echter niet het geval te zijn. De dad bod is hot! Maar waarom vinden vrouwen het zo aantrekkelijk als het zichtbaar is dat jij het liefst om 11 uur ’s avonds een extra rondje borrelhapjes in de frituur gooit?

Reden nummer 1: knuffeligheid

Een reden dat vrouwen dad bods zo aantrekkelijk vinden, is dat je er knuffelig uitziet als je niet al te gespierd bent. Een beetje vet is lekker warm, gezellig en je buik functioneert ook nog eens als een kussen.

Reden nummer 2: je bent waarschijnlijk niet arrogant

Mannen die zich niet teveel met de grootte van hun buik bezighouden, zijn waarschijnlijk ook minder bezig met laten zien hoe fantastisch ze zijn. Vrouwen houden meestal niet van arrogante mannen en vaak zijn de gymaholics behoorlijk arrogant over hun lichaam.

Reden nummer 3: je biedt zekerheid

Reden nummer 3 is tweezijdig: ten eerste heeft je vriendin als jij een buikje hebt minder snel het gevoel dat zij er altijd op haar best uit moet zien. Ten tweede heeft je vriendin minder snel het gevoel dat je vreemdgaat, omdat je een buikje hebt. Een gevoel van zekerheid is enorm goed voor relaties en maakt van jouw onaantrekkelijke bierbuik een dad bod waar vrouwen bij wegkwijnen.

Gezondheidsrisico’s van een dad bod

Oké, dus een dad bod is hot. Maar betekent dit dat jij die extra kilo’s wilt behouden? NEE! Hoewel je partner misschien heel blij is met je buikje, is je lichaam dat niet. Een dad bod kan een teken zijn van overgewicht, wat veel vervelende nadelen met zich meebrengt. Wil je weten of jij een gezondheidsrisico loopt? Bereken dan je BMI: is het boven de 25? Dan heb je overgewicht.

Gezondheidsrisico nummer 1: verhoogde kans op ziekte

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op verschillende ziektes en aandoeningen, bijvoorbeeld:

  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes type2
  • Galstenen
  • Verschillende soorten kanker
  • Metabool syndroom
  • Gewrichtsontstekingen- en slijtage
  • Apneu

Nadeel nummer 2: vruchtbaarheidsproblemen

Als je partner weigert om je dad bod te laten gaan, is dit het argument om haar te overtuigen. Overgewicht kan namelijk leiden tot vruchtbaarheidsproblemen. Je dad bod is niet meer zo aantrekkelijk als je geen kinderen meer kunt krijgen, dan is het hele ‘dad’ gedeelte verdwenen en ben je gewoon weer dik.

Nadeel nummer 3: je eigen psychische gezondheid

Misschien dat je vrouwelijke wederhelft zich zekerder voelt als jij er niet als een Griekse god uitziet, maar jij kunt er minder zeker van worden. Dit verschilt natuurlijk per man, maar sommige mannen zien zichzelf toch liever met een sixpack dan met een dad bod. Als jij last hebt van je dad bod, kan dit leiden tot een negatief zelfbeeld. Dit willen we voorkomen!

7 oefeningen voor dad bods

Wil jij van je dad bod af? Doe dan deze 7 oefeningen. Maak je geen zorgen, ze zijn niet moeilijk en je hoeft geen abonnement bij de sportschool af te sluiten. Het beste is om hiernaast ook nog naar de sportschool te gaan om je testosteron een boost te geven, maar met deze oefeningen zul je al snel resultaat zien!

Oefening 1: Squat jumps

Squat jumps zijn squats met een sprong op het eind. Dit is ideaal om én je spieren te trainen én vet te verliezen. Voer de oefening zo uit:

  1. Sta met je voeten en schouders zo ver mogelijk uit elkaar.
  2. Buig je benen en vouw je armen naar je borst. Zorg dat je knieën niet voor je tenen uitkomen. Je wilt je billen naar achteren doen, niet je knieën naar voren.
  3. Spring recht in de lucht en strek ondertussen je armen en benen.
  4. Doe dit tienmaal.

Oefening 2: Jumping jacks

Spring op en neer terwijl je afwisselend je benen naar elkaar en weer van elkaar af brengt. Breng ondertussen ook je armen afwisselend van gestrekt boven je hoofd naar naast je lichaam. Van al dat springen val jij gegarandeerd af.

Oefening 3: Push-ups

Had ik al gezegd dat je een testosteronboost nodig hebt? Push-ups zijn hier heel goed voor. De kans is groot dat je buik het behoorlijk zwaar maakt en omdat push-ups een compoundoefening is (een oefening waarbij je meerdere spieren traint), zul je merken dat je na een tijdje oefenen push-ups doet als een ware testosteronbom. Voor de mannen die zo lang op de bank hebben gelegen dat ze het niet meer weten: zo doe je push-ups:

  1. Ga plat op je buik liggen, met je tenen op de grond en je handen onder je schouders.
  2. Duw jezelf omhoog, houd je ellebogen zo strak mogelijk langs je zij.
  3. Laat jezelf weer zakken, maar ga niet helemaal op de grond liggen. Zorg dat je spieren aangespannen blijven.
  4. Herhaal dit 10 keer.

Oefening 4: Planks

Hoewel het trainen van je buikspieren er niet voor zorgt dat je buik platter wordt, zal de plank zeker helpen. De plank is namelijk een zware oefening waarbij je veel calorieën verbrandt. En hé, mooie buikspieren mogen er wél zijn als al dat vet verdwenen is. Hoe doe je de plank?

  1. Zet een timer van één minuut.
  2. Ga liggen, steunend op je ellebogen en tenen met je lichaam gestrekt.
  3. Span je buik- en bilspieren goed aan.
  4. Houd dit één minuut lang vol.

Oefening 5: Tabatatraining

Dit is dan wel geen oefening, maar dit is wel een tip die ik je moet geven! Tabatatraining is een vorm van high-intensity interval training (HIIT). Het leukste is: je kunt de Tabata training met heel veel verschillende oefeningen doen. Bijvoorbeeld met push-ups, met squats, met lunges, met jumping jacks of met sit-ups. Je kunt Tabata zelfs doen bij het hardlopen! Tabatatraining is enorm efficiënt; door de snelle afwisseling tussen rust en actie stijgen je hartslag en metabolisme meteen. Hierdoor groeien je spieren sneller en val je sneller af!

Maar hoe doe je Tabatatraining?

  • Kies een oefening.
  • Voer de oefening 20 seconden achter elkaar uit, zo snel en zwaar mogelijk.
  • Neem 10 seconden rust.
  • Herhaal dit 8 keer.

Oefening 6: Span je spieren aan

Wat is er beter dan een oefening die je kunt doen zonder daadwerkelijk te trainen? Het klinkt als een fabeltje, maar het kan echt! Zorg dat je altijd rechtop staat en dat je je spieren aanspant. Je hoeft er niet bij te lopen als een houten pop, maar het is wel slim om je spieren altijd optimaal te gebruiken. Ten eerste omdat je dan makkelijker beweegt, ten tweede omdat je dan meer vet verbrandt!

Oefening 7: Obstacle runs

Obstacle runs zijn enorm effectief als jij je dad bod kwijt wilt! Je doet namelijk van alles: rennen, klimmen, door de modder kruipen en soms zelfs aan touwen zwaaien!

“Een obstacle run is een soort combinatie van hardlopen, klimmen en fantaseren over leven als een Viking.”

Deze oefening is dus vooral voor hen die op de basisschool kampioen apenkooien waren en voor de mannen die hun jongensachtige avonturen niet achter zich kunnen laten. Gelukkig val je er ook nog eens enorm van af! Door het klimmen en springen zullen je spieren flink uitgedaagd worden en door het rennen krijg je ook je dagelijkse portie cardio mee!

Heb jij nou echt last van je dad bod en helpen deze oefeningen niet genoeg? Bedenk dan dat je ook voor je algemene gezondheid moet zorgen. Als je hard traint maar overmatig blijft drinken, slecht blijft eten en nauwelijks slaapt, verdwijnt je dad bod niet! Zorg dus dat je naast het uitvoeren van deze oefeningen gezond en gevarieerd eet, voldoende slaapt en niet teveel drinkt. Het is ook slim om je mentale problemen aan te pakken, als je die hebt. Een slechte psychische gezondheid zorgt er meestal voor dat jij slecht voor je lichaam zorgt!

Wil je nou meer oefeningen om je dad bod weg te werken, of om er uit te zien als de nieuwe Mr. Olympia? Check dan de andere artikelen op deze website!

Word Een Gespierde God Binnen 8 Weken

Ik heb een revolutionaire methode ontwikkeld die zorgt voor:

  • Explosieve spiergroei
  • Het drastisch verlagen van je vetpercentage
  • Zeer snel resultaat

Klik op de link hieronder krijg het lichaam dat je altijd al had willen hebben:

Gespierde God Risicovrij Uitproberen

Glenn Goossens

Hey, ik ben Glenn Goossens, gecertificeerd voedingsexpert en personal trainer. In de afgelopen jaren heb ik ruim 100 mannen individueel begeleid naar het afgetrainde lichaam van hun dromen. Op deze website laat ik zien hoe iedere man binnen de kortste keren een goddelijk gespierd lichaam kan krijgen.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *